woensdag 16 april 2014

Alice

In Wales was het gras onwaarschijnlijk fel diepgroen en toen we door de tuinen rondom Chirk Castle in Wrexham ronddwaalden waande ik me in het wonderland van Alice. Ik ben in die paar dagen in drie kastelen geweest, in twee kathedralen, één car boot sale, acht boekwinkels, ik ben over een aquaduct heen gevaren in een narrowboot en heb door talloze tuinen gewandeld. Maar in de tuinen van Chirk Castle zag ik een reuze-boommagnolia die op het punt stond om zich los te propelloren en onze hoofden af te hakken. De rozen die tegen de torens opgroeiden waren zo bloedrood dat ze wel geverfd moesten zijn. Ik was klein en onbeduidend toen ik langs de hoge heesterhagen liep, die waren geknipt in schaakstukvormen. Ik was groot en machtig toen ik door de kasteelpoort naar buiten liep en die tuinen, landerijen en vergezichten zich aan mijn voeten wierpen. Het compacte kasteel zelf, dat nog tot 2007 bewoond werd voert de slogan: “Fortress or Family home?” Van binnen is het praalzuchtig als Versailles en van buiten heeft het brede ronde torens. Net als de kerncentrale van Liverpool waar we een paar uur later langs reden. En Jessica, die al de hele middag had geglimlacht om de niet-uitsluitendheid van de slogan knikte naar de kerncentrale en vroeg: “Fortress or Family Home?”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten